U bent nu hier:

Persoonsalarmering (1/4): Livesafe

door Tjerk de Heer, Onderzoeker

28 juni 2018
Persoonsalarmering (1/4): Livesafe

In deze reeks van vier artikelen bespreken we drie verschillende producten uit de categorie persoonsalarmering. Het zijn de alarmknop van LiveSafe, de SYS Seniorentelefoon en het alarmhorloge van Zembro. In het vierde artikel vergelijken we de producten in een handig overzicht.

Persoonsalarmering is een toegankelijke en handige manier om alarm te kunnen slaan in een noodsituatie. U slaat alarm met bijvoorbeeld een knop om uw hals of met een polsband/horloge. U kan zelf kiezen naar wie u alarm slaat; naar bijvoorbeeld een alarmcentrale die nooddiensten kan alarmeren, maar ook naar uw buurvrouw, zoon of mantelzorger.

Deel 1: Livesafe

De LiveSafe is een alarmknop van 6,1 cm hoog en 4,3 cm breed. Aan de voorkant zitten de SOS-alarmknop en de microfoon. Aan de achterkant zitten de luidspreker en de oplaadpunten, waarmee hij draadloos kan worden opgeladen zodra je hem in het bijgeleverde laadstation neerzet.
Aan de linkerzijkant zitten de aan/uit knop, een reserve oplaadpunt voor opladen met een snoertje en een indicatielampje. Het indicatielampje geeft de status van de accu en het netwerk aan.

De LiveSafe is verkrijgbaar in vier kleuren.

Waterdichtheid
De LiveSafe is spatwaterdicht.

GPS
De LiveSafe is zowel binnen- als buitenshuis te gebruiken. Ook zijn ze te lokaliseren door middel van GPS. De mantelzorgers kunnen de betreffende persoon vinden op de smartphone of computer. Bij de LiveSafe kan er tevens een specifiek veilig gebied worden ingesteld en als de betreffende persoon daarbuiten komt gaat er automatisch een melding naar de mantelzorger. Dit heet geofencing.

Accuduur
De accuduur van de LiveSafe is 2 à 3 dagen; het is verstandig hem dagelijks (of ‘s nachts natuurlijk) op te laden.

Het proces van alarmeren
Bij de LiveSafe wordt er een maandabonnement afgesloten. Nadat u het abonnement heeft afgesloten wordt de alarmknop naar u thuisgestuurd. In de alarmknop zit een simkaart die in heel Europa werkt. Wanneer er alarm wordt geslagen wordt er direct contact gemaakt met een professionele (zorg)alarmcentrale, die u vervolgens verder helpt. De centralist maakt een inschatting wie u het beste zou kunnen helpen. Bij spoed wordt 112 gewaarschuwd, maar bij minder urgente zaken wordt de familie ingeschakeld. De centralist heeft ook toegang tot een persoonlijk medisch dossier, dat de naasten online via MijnLivesafe kunnen opbouwen.

De Livesafe zendt de locatie van de plaats van het alarm mee, zodoende kan tijdig hulp worden gestuurd, ook als degene die hulp nodig heeft niet (goed) weet waar hij of zij op dat moment precies is.

Kosten
Bij de LiveSafe betaal je eenmalig voor de alarmknop en voor de installatiekosten. Verder betaal je maandelijks voor het abonnement. Het abonnement kan voor 1 of 2 jaar worden afgesloten. Het abonnement kost 24,95 euro per maand. Dat is een all-in-tarief, inclusief alarmoproepen, alarmcentrale en internationale dekking. U krijgt bij een 2-jarig abonnement het alarmapparaat gratis, bij een 1-jarig abonnement betaalt u voor het apparaat 69,95 euro. Nieuwe gebruikers betalen eenmalig 19,95 euro aansluitkosten.

Voor- en nadelen
+ Eenvoud in gebruik, maar 2 knoppen en toch heel functioneel
+ In heel Europa te gebruiken
+ In verschillende/vrolijke kleuren te verkrijgen
+ Je kunt een extra oplaadstation aanschaffen
- Behoorlijke eenmalige en abonnementskosten
- Korte accuduur
- Je kunt geen mantelzorgers alarmeren, alles loopt via een alarmcentrale.

LiveSafe heeft het Ketenkeurmerk Persoonsgebonden Alarmeringsdiensten en voldoet voor 81% aan de Vitaal Thuis inkoopspecificaties.

Meer over de Livesafe vindt u in de Keuzewijzer.

Plaats een reactie